Marja mai mare de profit ar fi una dintre explicațiile pentru care unele produse alimentare de la noi sînt mai scumpe decît cele din Vestul Europei. Într-o intervenție telefonică la Radio Top, întrebat cum își explică faptul că în unele cazuri noi plătim mai mult pentru mîncare decît în Germania, de pildă, decanul Facultății de Inginerie Alimentară Suceava, profesorul universitar doctor Mircea Oroian, a spus: ”Cred că se dorește ca marja de profit în România să fie mai mare decît cea din străinătate, avînd în vedere că cheltuielile pe care le are atît retailerul, cît și producătorul cu resursa umană sînt mai mai mici în România comparativ cu Germania. Dacă ar fi niște cheltuieli mai mari m-aș gîndi la partea de taxe și la dobînzile pe care le plătim la bănci acum. Una din problemele ridicate de fermieri la Ministerul Agriculturii a fost că dobînzile pe care le plătesc la credite sînt mult mai mari decît în Vestul Europei. În rest nu aș putea să-mi dau seama care ar fi cauzele pentru care în România prețurile sînt mai mari”.
Referindu-se la marjele de profit ale vînzătorilor, domnul Oroian a spus că ”ar trebui să fie o chestie de bun simț a operatorului economic, pentru că dacă tu omori producătorul, peste cinci ani nu mai ai de la cine să preiei acel produs”. Referitor la diferențele de preț România – Vestul Europei, Mircea Oroian a mai afirmat: ”Chiar ieri m-am uitat să văd anumite diferențe de preț la produse din România, Germania și Spania. Mă uitam la pui grill. În România cel mai ieftin este 16 lei kilogramul, iar în Spania, respectiv în Germania îl găsești și la 15 lei. Comparînd puterea financiară a fiecărei țări și a fiecărui locuitor este clar că țările respective sînt peste noi. Bun, am mai găsit pe internet și informații false, cum ar fi că în Germania prețul la o anumită băutură carbogazoasă este jumătate din România, ceea nu este adevărat. Repet, faptul că prețurile sînt atît de mari comparativ cu veniturile pe care le avem noi trebuie să pună un semn de întrebare”.
Întrebat cui, profesorul universitar a declarat: ”Statului, pentru că statul trebuie să verifice modul de calcul a prețului și dacă operatorul economic final exagerează cu aceste practici să ia măsuri. România este stat gîndit ca jucător, nu ca să stea și să se uite la economie și să nu ia nici o măsură. Avem Oficiul Concurenței, care poate vedea dacă există o înțelegere în piață referitor la anumite prețuri și anumite decizii. Cum a luat măsuri împotriva băncilor sau împotriva asiguratorilor, de ce nu ar face asta și împotriva marilor lanțuri de magazine?”.