Ştiri

Actualitate socială, economică, politică, sportivă şi culturală

Tableta zilei

Retrospectiva „Tableta zilei”

Top 10

Top 10 Airplay

Top Magazin

Revista „Top Magazin”

Audio

Cele mai importante subiecte locale ale zilei difuzate în cadrul emisiunii „Pulsul Matinal”

Prima pagină » Tableta zilei

Zic să ne bucurăm

14 august 2018

Pentru scrierea tabletei de astăzi, o importantă mînă de ajutor am primit din partea Wikipedia. „În anul 1889 a fost pusă în funcțiune calea ferată Dornești – Rădăuți de către compania Bukowinaer Lokalbahnen (Căile ferate locale ale Bucovinei), ea fiind preluată cîțiva ani mai tîrziu de Neue Bukowinaer Lokalbahn-Gesellschaft (Noua companie de căi ferate secundare ale Bucovinei). Acestei companii i s-a acordat în anul 1895 concesiunea pentru a continua construirea căii ferate cu ecartament normal pe valea rîului Suceava pînă la Brodina (pe atunci Frassin). Concesiunea cerea ca lucrările de construcție să înceapă imediat și să fie finalizate pînă la 1 iulie 1898. Pornind de la această linie, din gara Gura Putnei (anterior Karlberg) a fost construită o linie secundară către localitatea Putna. Aceasta a fost inaugurată la 7 iulie 1898 odată cu Calea ferată Rădăuți-Brodina. Linia secundară a fost utilizată în special pentru a facilita accesul la pădurile de pe Obcina Mare, aflate la sud de Putna; aici, Fondul Religionar al Bisericii Ortodoxe Române a desfășurat o exploatare forestieră intensă, pornind de la Mănăstirea Putna. La începutul secolului al XX-lea au fost construite mai multe căi ferate cu ecartament îngust, pe valea superioară a rîului Putna, dar toate acestea au fost abandonate în jurul anului 1980”. Mulţumesc, Wikipedia! Astăzi, după o pauză de şase ani, se reia circulaţia feroviară pe traseul Suceava – Putna. Primul tren va pleca la ora 11:20 din stația Suceava și va sosi la Putna Centru la ora estimată 13:27. Nu ştiu dacă la sfîrşitul secolului XIX, atunci cînd s-a inaugurat linia de cale ferată pînă la Putna, se făcea tot atît de mult. Dar ce importanţă mai are? Important este că se reia circulaţia feroviară. Poate o să spuneţi că ne bucurăm de lucrurile mărunte, dar nu este aşa. În anul 2018, reintroducerea unui tren reprezintă o realizare de execepţie. Spun asta fiindcă România nu este un imperiu aşa cum era Imperiul Austro-Ungar, pe vremea căruia s-a construit calea ferată şi s-a dat drumul la tren. România este o republică oarecare, campioană la stricat şi nu la făcut ceva. Deci, zic să ne bucurăm acum cît merge trenul, fiindcă mîine-poimîine se întîmplă ceva şi cursele sînt anulate.

Notează articolul: 1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele