Viceprimarul PSD al Sucevei, Dan Ioan Cușnir, a reacționat după ce fostul viceprimar PNL, Lucian Harșovschi, a criticat conducerea Primăriei fiindcă vrea să renunțe la a doua etapă a proiectului privind transportul metropolitan. Este vorba despre un proiect în valoare de 76,9 milioane de lei, din care 64,5 milioane fonduri nerambursabile. Domnul Harșovschi a declarat că ”riscăm să fim primul oraș din România care renunță la un proiect de finanțare europeană semnat și în procedură de licitație! Da, este incredibil, dar și INADMISIBIL. Se <viciază> transportul metropolitan care deja poate fi pus în funcțiune.”
Viceprimarul PSD i-a făcut un adevărat rechizitoriu fostului viceprimar PNL, unul extrem de stufos din care am selectat cîteva pasaje, cele care au legătură directă cu subiectul în discuție.
Domnul Cușnir vorbește în primul rînd despre țesătura de relații pe care domnul Harșovschi ar fi pus-o peste societatea de Transport Public Local de care a răspuns:
”Botârcă Marius, cumnatul lui Harșovschi (soțiile sunt surori), este șeful serviciului Transport Public Local din Primăria Suceava. Doamna Agavriloaei Ana este consilier în cadrul Autorității Locale de Autorizare Transport din Primăria Suceava. Domnul Agavriloaei Andrei Cătălin, omul de casă și prietenul lui Harșovschi, este director comercial la Societatea de Transport Public Local Suceava. Toți locuiesc într-un cartier de lux din Moara, cartier care are o stradă privată a familiei Harșovschi; ce mică este lumea imobiliară… Conform declarațiilor de avere și a unor surse extrem de credibile din Societatea de Transport Public Local Suceava, această societate a fost „forțată” de către Harșovschi Lucian să cumpere lubrifianți (înainte de a fi cumpărate autobuzele electrice) de la SC Mogame SRL Iași, unde Agavriloaei Andrei Cătălin era angajat, iar domnul Moga Alberto Nicolas este patron. Același Agavriloaei Andrei Cătălin este asociat cu domnul Moga Alberto Nicolas în Societatea Iguana SRL, deci relațiile sunt strânse. SC Mogame SRL din Iași reușește să vândă lubrifianți către societățile de construcții și de salubrizare din Suceava care au relații contractuale cu Primăria Suceava, la prețuri mai mari decât ofertele furnizorilor din Suceava. Deși aceste firme sunt private, cum să funcționeze corect mediul concurențial privat dacă firmele sunt obligate/îndrumate să cumpere scump de la o firmă din Iași?”.
În comunicatul domnului Cușnir se mai arată că ”Harșovschi Lucian uită să le spună sucevenilor că a lăsat TPL cu peste 4,5 milioane lei taxe aferente salariilor neachitate, cu reeșalonare a datoriilor acceptată de ANAF și cu riscul de a i se bloca conturile în orice moment – atât el cât și cu Botârcă și cu neamurile și cumetrii lui din caracatița din Primăria Sucevei”.
Referitor strict la chestiunea aflată în discuție, domnul Cușnir spune: ”Municipiul Suceava, în calitate de lider de parteneriat, împreună cu orașul Salcea și comunele Adâncata, Bosanci, Ipotești, Mitocul Dragomirnei, Moara, Pătrăuți și Șcheia, este în faza de implementare a proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II” cod SMIS 309228.
În această etapă de implementare, în luna noiembrie 2024, a apărut o situație neprevăzută, care nu a fost posibil să fie anticipată anterior, mai exact s-a constatat că situația financiară la nivelul Municipiului Suceava este una dificilă (lipsă lichidități, restanțe mari în plățile către furnizori, stadiu scăzut al încasărilor taxelor locale), astfel încât liderul de parteneriat nu a identificat resursele financiare (mai exact valoarea necesară pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile) care să asigure implementarea investițiilor din cadrul proiectului. Astfel, după o consultare prealabilă cu reprezentanții finanțatorului – Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est – a fost identificată soluția de reziliere a contractului de finanțare ca fiind singura posibilă în acest caz.
Decizia de reziliere a contractului de finanțare trebuie înțeleasă ca o decizie de relocare a fondurilor între două proiecte, decizie care nu este în măsură să afecteze în niciun fel cetățenii din Zona Urbană Funcțională Suceava, motivat de faptul că serviciul de transport public metropolitan urmează să devină funcțional în prima jumătate a anului 2025, prin utilizarea celor 50 de mijloace de transport public electrice achiziționate cu finanțare din PNRR și aflate deja în dotarea liderului – Municipiul Suceava, după finalizarea procedurilor legale referitoare la încheierea acordului de delegare a serviciului de transport public către operatorul de transport public local.
Această decizie este, în fapt, de natură să susțină funcționarea sistemului de transport public metropolitan, prin relocarea sumelor nerambursabile angajate în prezentul contract de finanțare, în vederea disponibilizării acestora pentru implementarea proiectului „Sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului și îmbunătățirii calității vieții”, proiect care se află în etapa de semnare a contractului de finanțare cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est.
Acest proiect are ca obiectiv principal implementarea sistemului de prioritizare pentru mijloacele de transport public (benzi dedicate și sistem de sincronizare semaforizare „unda verde”) în vederea creșterii atractivității pentru transportul alternativ, creșterea numărului de pasageri și reducerea emisiilor de CO2 datorate traficului rutier, principalul factor de poluare la nivelul Zonei Urbane Funcționale.
Implementarea proiectului este condiție asumată la momentul semnării contractului de finanțare prin PNRR – Sistem de transport public ecologic metropolitan etapa I (care include achiziția celor 50 de autobuze electrice).
În fapt, prin această relocare a sumelor nerambursabile între cele două proiecte, alocarea destinată exclusiv pentru Municipiul Suceava în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021-2027, Prioritatea 4 – O regiune cu o mobilitate urbană mai durabilă, va fi accesată integral.
Referitor la proiectul „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II”, acesta va fi implementat într-o etapă următoare prin separarea activităților incluse în proiect și finanțarea acestora din alocarea rămasă în Programul Regional pentru Municipiul Suceava și Contractul Climatic semnat cu Comisia Europeană, unde Municipiul Suceava are alocată suma de 50.000.000 lei cu destinație exclusivă pentru transport public electric prin OUG – „Energie verde”.
Astfel, dintre activitățile din cadrul proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II” care nu se mai realizează în cazul rezilierii contractului de finanțare, se numără:
- 15 autobuze de 6 m, inclusiv stații de încărcare – vor fi compensate prin 15 autobuze de 12 m care vor fi achiziționate din alocarea (50 milioane lei) pentru Municipiul Suceava în Contractul Climatic (OUG – „Energie verde”);
- echipamente e-ticketing și stații de călători – vor fi compensate prin finanțarea unui nou proiect din alocarea Municipiului Suceava, rămasă după relocare, de 15.817.365,97 lei, care să includă exclusiv stații de călători și sistemul de e-ticketing pentru transport public metropolitan;
- clădire autobază – pot fi utilizate dotările și facilitățile (inclusiv sistemul de management al mijloacelor de transport public) existente la autobaza TPL din Burdujeni sat.
Toate aceste detalii sunt în măsură să susțină afirmația referitoare la faptul evident că renunțarea la implementarea proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan – etapa II” nu afectează în niciun fel punerea în funcțiune a transportului public metropolitan și generează economii la bugetele locale ale partenerilor prin eliminarea sumelor necesare a fi alocate pentru cheltuielile neeligibile, respectiv 12.456.386,29 lei, din care: 10.339.898,91 lei – Municipiul Suceava, 931.254,45 lei – Orașul Salcea, 169.318,99 lei – fiecare comună.
Foarte important de subliniat este că dacă nu se realizează proiectul „Sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului și îmbunătățirii calității vieții”, valorile ce trebuie returnate de parteneri sunt: Municipiul Suceava – 72.960.351,02 lei, orașul Salcea – 18.685.977,73 lei, iar fiecare UAT Comună – câte 1.902.506,88 lei (mai exact valoarea celor 50 de autobuze și stații de încărcare achiziționate din fonduri nerambursabile în PNRR)”.