Profesoara de franceză Mariana Ciupu, directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale 4 Suceava, consideră că în România există deja salarizare diferențiată în învățămînt. Declarația fost făcută în contextul în care Ministerul Muncii a constituit grupuri de lucru pentru a stabili criterii privind salarizarea diferențiată a cadrelor didactice, criterii ce vor fi incluse în noua lege a salarizării. Documentul pe care ministerul se bazează pentru stabilirea principiilor privind salarizarea diferențiată provine de la OCDE, iar printre aspectele care trebuie luate în considerarea se numără progresul elevilor, evoluția în carieră a cadrului didactic sau evaluările făcute de colegii profesori.
În cadrul unei emisiuni la Radio Top, Mariana Ciupu a declarat: ”A venit OCDE-ul și a spus că este o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanțelor profesionale, și încurajează diferențieri și revizuirea sistemului de salarizare a cadrelor didactice, pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă. Tot ei au recunoscut că salarizarea diferențiată în învățămînt e o mare dilemă în toate statele europene”.
Profesoara Ciupu a subliniat că în România salarizarea profesorilor este deja diferențiată, un exemplu în acest sens fiind gradația de merit, care se acordă cadrelor didactice care au avut rezultate deosebite. A spus Mariana Ciupu: ”Deja sistemul de învățămînt este competitiv, nu în sensul în care este mai bun ca alte sisteme de învățămînt, în interior este exagerat de competitiv. Chiar asta discutam în Tenerife, la cursul Erasmus, cu formatorul de acolo, care mi-a spus la un moment dat că sistemul nostru de educație este mai stresant decît un sistem privat, pentru că la noi există acea goană după gradație de merit, care deja reprezintă o modalitate de salarizare diferențiată. (…) Mai există o salarizare diferențiată în funcție de etapele în carieră: definitivat, gradul II, gradul I. Și acolo se mai poate lucra, evident. O salarizare în funcție de vechime – dar noi deja avem o salarizare diferențiată pe criterii de performanță prin această gradație de merit. Nu mai spun că sîntem evaluați la finalul fiecărui an, primim calificative”.
Recomandările care se cer a fi implementate există deja în țara noastră, spune profesoara de franceză Ciupu: ”Nu înțeleg de ce pleacă capul atît de ușor România în fața acestor recomandări. Sînt niște persoane de la Uniunea Europeană care fac o analiză, un studiu, fac niște recomandări, dar noi care trăim aici zi de zi, care avem experiența lucrurilor, ar trebui să susținem un punct de vedere”.
A conchis Mariana Ciupu: ”E un pic discutabilă această salarizare diferențiată, bazată pe criterii de acest gen, criterii ca la fabrică. Cîți olimpici producem…”