Psihologul Doina Schipor, conferențiar universitar doctor în cadrul Universității ”Ștefan cel Mare” Suceava, consideră că e nevoie de ”psihoeducație în direcția utilizării internetului”.
Dialogul telefonic la Radio Top a pornit de la informația că Parlamentul australian a aprobat pe 28 noiembrie 2024 o legislaţie care interzice accesul la reţelele sociale pentru persoanele sub 16 ani, una dintre cele mai stricte măsuri din lume în acest domeniu, conform AFP. Textul, care a obţinut undă verde de la amîndouă camere ale parlamentului şi sprijinul principalelor partide, ar urma să solicite în curînd principalelor platforme să ia ”măsuri rezonabile” pentru a-i împiedica pe copiii pînă în 16 ani să aibă cont. Nerespectarea acestei obligaţii va putea duce la amenzi de pînă la 50 de milioane de dolari australieni (30,7 milioane de euro).
Despre această lege, psihologul Doina Schipor a declarat la Radio Top: ”Este o masură. Încă nu știm care sînt consecințele, pentru că nu a intrat în vigoare, dar poate că ar trebui să ne gîndim mai mult la partea aceasta de psihoeducație în direcția utilizării internetului, în general. Și, poate, într-adevăr, să fim mai atenți în special la vîrstele timpurii, la copii, în general, și adolescenți, cum utilizează, și acolo să creăm anumite campanii care să educe și să creeze mai mult discernămînt. Campanii de conștientizare despre pericole, despre provocări ce pot să apară și care pot să aibă impact asupra dezvoltării. Eventual, să avem această interogare despre posibilul conținut periculos, să avem criterii, să putem diferenția un conținut care poate fi periculos… Ar trebui să avem niște criterii după care să știm, și copiii noștri să știe, că anumite conținuturi, conform unor criterii, sînt periculoase, să poată să le evalueze”.
Potrivit doamnei Schipor, ”este important, de asemenea, să discutăm despre riscuri”. A adăugat specialistul: ”De multe ori, ceea ce vedem pe internet nu pare riscant, dar acolo este o informație trunchiată. Este important ca un copil, înainte să ia o decizie, să poată să analizeze impactul acelei decizii asupra lui. (…) Această capacitate de a analiza toți factorii care intră, toate consecințele posibile, ține de un antrenament al creierului de care avem cu toți nevoie, și cu atît mai mult copiii care încă sînt într-o etapă de dezvoltare și cu creierul încă în formare”.
În cîteva localități din România, copii cu vîrste între 11 și 14 ani au ajuns la spital cu fracturi la mîini în urma provocării Superman Challange de pe TikTok.