Directorarea Colegiului Silvic ”Bucovina” Cîmpulung Moldovenesc, Alina Cuciurean, nu crede că sînt prea puține opționale. Consiliul Național al Elevilor a criticat noile planuri-cadru pentru liceu după semnarea acestora de către ministrul Educației, Daniel David, deoarece reduc opționalele, au fost aprobate fără consultare reală și nu vin cu o strategie clară pentru formarea profesorilor. Noile planuri-cadru vor intra în vigoare începînd cu anul școlar 2026-2027, în primă fază doar la clasa a IX-a.
În cadrul unei intervenții telefonice la Radio Top, profesoara Alina Cuciurean a spus că nu este de acord că sînt prevăzute prea puține opționale în noile planuri-cadru, vorbind din punctul de vedere al ”unei echipe dintr-o școală pe profil tehnologic”.
A explicat doamna Cuciurean: ”Opționalele acestea pot să fie de aprofundare. Dar trebuie să ne gîndim că, cel puțin copiii aceștia din învățămîntul gimnazial, poate vin cu o serie de carențe. Programele la clasele a IX-a și a X-a sînt gîndite cumva ca niște programe de adaptare, de recuperare prin aceste opționale, ceea ce nu s-a făcut, nu s-a consolidat în învățămîntul gimnazial. Opționalele acestea pot să fie de aprofundare, pot să fie de recuperare, pot să fie ca discipline noi, pot să fie ca niște opționale de inserție profesională. Și tu, cu echipa ta de părinți, de copii, gîndești la nivelul școlii tale ceea ce vrei să faci”.
Potrivit profesoarei, ”trebuie de luat în calcul resursa umană, resursa materială, ce vrea elevul, și de gîndit niște opționale dintre acestea exact care să meargă pe ceea ce își dorește elevul și pe ceea ce are el nevoie”. A precizat doamna Cuciurean: ”Asta nu înseamnă că eu dacă fac un opțional să spun pentru că am dotare, am simulatoarele acestea noi, școala din Năsăud trebuie să facă aceleași opționale. Este necinstit, pentru că ei nu au dotarea sau poate au ei ceva în plus și eu nu pot să fac același opțional”.
”E momentul ca fiecare să școală să-și definească propria identitate”, a spus directorea de la <Silvic>, iar în ceea ce privește instituția pe care o conduce, deja a gîndit o modalitate diferită de a implementa opționalele. A spus profesoara: ”Cum avem noi cîte trei clase de Silvicultură pe nivel să se facă, de exemplu, niște opționale diferite: la A să fie niște opționale, la B să fie niște opționale, la C să fie niște opționale și elevul să aleagă unde să se ducă. De exemplu, eu nu m-aș duce pe un opțional în care se face conducere rutieră, pentru că nu-mi place. Un băiat nu se va duce să facă un opțional pe design și pe spații verzi… Elevul să știe că în momentul în care există opționalul, să spunem O-1, se poate duce la clasa a-IX-C. Cînd e așa, se poate duce. Asta mi se pare flexibilitate și este prima dată cînd programele acestea școlare oferă această flexibilitate. Asta ți-este programa, îți iei echipa, ți-o gîndești astfel încît rezultatele să fie în concordanță cu așteptările elevilor”.