Profesorul de istorie Ionel Cristinel Puha, director adjunct al Liceului Tehnologic ”Ion Nistor” Vicovu de Sus, a declarat că după modificările din sistemul de educație, profesorii vorbesc despre eventuala blocare a viitorului an școlar. Totodată, domnul Puha a adus în discuție legalitatea creșterii peste noapte a normei didactice de la 18 la 20 de ore.
Într-o intervenție telefonică la Radio Top, domnul Puha a declarat despre discuțiile pe care le are cu colegii săi vizavi de modificările anunțate de Ministerul Educației: ”Evident că sînt nemulțumiți, o parte dintre ei au participat și la marșul de protest de la începutul săptămînii de la București, și protestele cred că vor continua în săptămînile ce urmează. S-ar putea să avem o blocare a examenului național, eu mă refer la sesiunea din august, mulți colegi nu vor să participe la acest examen, nici în comisii de organizare și nici la corectare, și poate se va ajunge și la blocarea începutului de an școlar. Se vehiculează aceste aspecte pe grupurile sociale”.
Referitor la creșterea normei didactice, domnul Puha a spus: ”Practic, din punct de vedere juridic, schimbarea normei de predare de la 18 la 20 de ore în mijlocul anului este imposibilă în practică și spun juriștii și ilegală, pentru că posturile pentru anul școlar 2025-2026 sînt deja conturate pe baza ordinului de ministru, același ministru. Practic, noi aveam un ordin care reglementează metodele de mobilitate ale personalului didactic pentru anul școlar viitor și toate aceste etape s-au făcut în baza unei norme de 18 ore, nu de 20 de ore. Adică schimbăm regulile în timpul jocului”.
Ionel Cristinel Puha a adăugat, referitor la creșeterea numărului de elevi dintr-o clasă și la comasarea școlilor, care uneori pot fi pe raza altor localități și la distanțe mari una de cealaltă: ”Vor fi afectate toate școlile din România, dar cu precădere cele din mediul rural vor suferi un impact negativ, inclusiv comasarea școlilor, pentru că se vorbește dacă școlile sub 500 de elevi să fie desființate și comasate. Impactul va fi negativ pe termen lung, pentru că va duce la scăderea calității educației, la scăderea motivației profesorilor, la un abandon din partea profesorilor mai tineri, dar și din partea profesorilor pensionari care acopereau niște discipline care erau problematice la nivel național. Mă refer aici la fizică, la chimie, cu greu se găseau profesori calificați pe care să-i atragi la catedră. Or, în aceste condiții în care s-a diminuat plata cu ora cu aproape 60% nu-i mai poți motiva”.