În perioada 16-21 decembrie 2024, profesoara de limba engleză Cătălina Hudema, profesoara de matematică Ioana Petrescu, profesoara de educație socială Ioana Cojocariu și profesoara de limba franceză Mariana Ciupu, de la Școala Gimnazială nr. 4 Suceava, au participat la cursul de formare continuă The Ecocentric Approach. Introducing Sustainability in Education – Abordarea ecocentrică. Introducerea dezvoltării durabile în educație.
Cursul a fost găzduit de Florența, într-un proiect din cadrul acreditării Erasmus, coordonat de profesoara Mariana Ciupu. Cursul a fost furnizat de Europass Teacher Academy, fiind susținut de formatoarea de origine cehă, Tamara Slovinska.
Conform doamnei Ciupu: ”Sesiunea de formare a debutat cu prezentarea școlilor participanților și a continuat cu aspecte legate de paradigma dezvoltării durabile. Au fost prezentate cauze ale schimbărilor climatice, activități și idei de proiecte prin care școlile pot să se implice activ în protejarea mediului și reducerea poluării, cu accent pe cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale ONU. Au avut loc dezbateri pe tema gândirii sistemice și a trecerii de la economia tradițională la economia circulară, care are în vedere trierea deșeurilor, reutilizarea și reciclarea. De asemenea, au fost prezentate principiile Zero-Waste (Risipă Zero), o strategie de mediu orientată către soluții durabile, cu scopul reducerii impactului asupra mediului. Cursul a explorat mai multe activități pentru a sensibiliza elevii cu privire la gestionare durabilă a deșeurilor, trecerea de la fast-fashion la slow fashion (consumul conștient și responsabil de articole vestimentare), reducerea risipei alimentare, consumul rațional al resurselor naturale, grădinărit, bricolaj, încurajarea mersului pe jos, cu bicicleta, a utilizării transportului public etc. Cursanții au participat la un workshop în grădina Orti Dipinti din Florența și au vizitat obiective turistice din Florența, Pisa și Chianti.
În comunicatul profesoarei Ciupu, care este directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale nr. 4 Suceava, se mai spune: ”Participarea cadrelor didactice la acest curs Erasmus a vizat însușirea de metode didactice privind dezvoltarea celei de-a șasea competențe cheie din cele opt prevăzute în Curriculum-ul național: competența civică, juridică și de protejare a mediului, cu accent pe participarea responsabilă la activități civice care se raportează la dimensiunile multiculturale și socio-economice ale școlii, comunității și la dezvoltarea durabilă a acesteia”.
(Proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000219381)