Facultatea de Istorie, Geografie și Științe Sociale din cadrul Universității ”Ștefan cel Mare” Suceava este împotriva reducerii numărului de orelor de istorie la liceu, așa cum prevăd noile planuri-cadru aflate în dezbatere. Facultatea are și o serie de propuneri referitoare la studierea Istoriei în școli.
Într-un comunicat al facultății al cărei decan este profesorul universitar doctor Florin Pintescu se arată: ”Tânăra generație trebuie să înțeleagă realitatea şi provocările contemporane cu ajutorul școlii și nu doar prin intermediul platformelor de socializare şi al versiunilor oferite, aleatoriu, de o simplă căutare pe internet. Referindu-ne la locul și rolul Istoriei în programele de la ciclul liceal, considerăm că numărul de ore alocat acesteia la toate clasele, respectiv câte o oră la clasele a IX-a și a X-a și nici o oră la clasele a XI-a și a XII-a este, categoric, periculos. De aceea, propunem alocarea în cadrul trunchiului comun a câte două ore de istorie pentru clasele a IX-a și a X-a și a câte o oră de istorie pentru clasele a XI-a și a XII-a. Fără a îmbrăţişa abordarea etnocentristă, constatăm că intenţia de a reforma curricula vine în contradicție cu faptul că în orice stat democratic se studiază, în calitate de disciplină distinctă, istoria țării respective. De aceea, nu este firesc ca <Istoria românilor> să fie studiată doar prin intermediul unor <unități de învățare> topite în istoria universală”.
În comunicatul Facultății de Istorie se mai propune ”realizarea unui manual de <Istoria românilor și a sud-estului european>, cu unități de învățare care să cuprindă o mai bună integrare a istoriei românilor în istoria europeană și mai ales cea sud-est europeană. Noua paradigmă ar conduce la o mai bună corelare a aspectelor de istorie a românilor cu cele de istorie europeană. Propunerea noastră constă în restructurarea curriculei, așa încât la clasele a IX-a și a X-a să se predea <Istoria universală>, iar la clasele a XI-a și a XII-a >Istoria românilor și a sud-estului european>”.
Facultatea de la Suceava are și alte două propuneri: ”În contextul în care educația și societatea contemporană se confruntă cu diferite provocări ultra-naționaliste, xenofobe și extremiste considerăm necesară abordarea complexă a intoleranței și genocidelor din Europa în cadrul unei discipline intitulate <Istoria genocidelor din Europa contemporană>, precum și a regimurilor politice totalitare în cadrul disciplinei <Istoria extremismelor în secolul al XX-lea>”.