Psihologul Doina Schipor, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Științe ale Educației din Universitatea <Ștefan cel Mare> Suceava, susține că elevii sînt obosiți din cauza programului prea încărcat. De aceea, doamna Schipor consideră că ar fi necesară revizuirea politicilor educaționale. Psihologul a declarat, la Radio Top: „Sînt elevi obosiți. Îmi transmit asta și studenții de la masterat, care sînt cadre didactice active. Nu sînt multe vacanțe școlare, și un echilibru este bun. Oboseala ar putea veni nu din pricina secvențelor lungi de învățare. Nu aceasta-i variabila care să schimbe lucrurile. Cred că mai degrabă focalizarea celor care fac schimbări ar trebui să meargă pe ceea ce se întîmplă în programul zilnic al unui elev, la nivel de politici educaționale. Programul zilnic al unui elev este încărcat, cantitatea de informație care vine spre el la școală este mare. Apoi, elevul respectiv continuă acasă cu teme care de multe ori sînt în volum mare. La fiecare materie trebuie să se pregătească, plus că are și alte activități. Toată această cantitate de efort, de muncă, vine spre elev zilnic”.
Doamna Schipor a continuat spunînd: „Elevii sînt obosiți, cu sau fără vacanțe. Oboseala se instalează zilnic în cazul lor. Ar trebui să existe anumite măsuri la nivel de densitatea programelor, la nivel de densitate informațională a programelor, la nivel de număr de ore pe care elevii le petrec la școală, la nivel de cantitate de teme pentru acasă, care ar trebui discutată între profesori în așa fel încît să gîndim cît timp e necesar să petreacă elevul după școală tot pentru școală”.
De asemenea, conferențiarul universitar doctor a arătat: „La anumite discipline cantitatea de informații este foarte mare, iar nivelul de abstractizare solicitat copiilor e foarte ridicat. Pauzele sînt foarte importante și generează o productivitate mai mare de învățare și la nivel de memorie. Pauzele active sînt mai fructuoase, mai productive, iar învățarea este mai eficientă cu pauze active. Programul zilnic al unui copil are nevoie de minivacanțe pentru creier. Minivacanțele pentru creier sînt utile și pentru creativitate. Un creier devine mult mai creativ dacă i se dau pauze în care el să poată să facă asocieri conștiente între informațiile pe care le are”.









