În perioada 24 februarie – 1 martie 2025, cinci cadre didactice de la Școala Gimnazială nr. 4 din Suceava au participat în Franța, la Nice, la cursul de formare continuă „Artificial Intelligence for CLIL : Lesson Plans, Ressources and Assessment Tools (Inteligența Artificială pentru metoda CLIL : Planuri de lecție, resurse și instrumente de evaluare)”. Este vorba despre profesoara de limba engleză Monica Marchitan, profesoara de matematică Dana Ignat, profesoara de matematică Ioana Petrescu, profesoara pentru învățămînt primar Mirela Mazilu și profesoara de limba franceză și limba engleză Mariana Ciupu, directoarea adjunctă a școlii sucevene. Au mai participat la curs profesori de liceu, din învățămîntul primar, din învățămîntul superior și din institute de formare din Cehia, Polonia, Germania și Spania.
Conform unui comunicat transmis de doamna Ciupu, ”participarea cadrelor didactice de la Școala Gimnazială nr. 4 Suceava s-a realizat într-un proiect pe domeniul Educație școlară, din cadrul acreditării Erasmus”, coordonat chiar de domnia sa.
A mai informat profesoara Ciupu: ”Cursul a fost furnizat de Institutul de formare Europass Teacher Academy și susținut de formatorul de origine moldoveană, cu triplă cetățenie – moldoveană, română și rusă), Andrei Ceban. Sesiunea de formare a debutat cu prezentarea școlilor participanților și a continuat cu introducerea în lumea inteligenței artificiale, utilizată la nivel european cel mai mult de către elevii și tinerii din România, conform sondajului Flash Eurobarometru, realizat de Ipsos European Public Affairs, care indică faptul că 66% dintre elevii și studenții români folosesc instrumente de inteligență artificială, fiind urmați de elevii din Elveția, Danemarca și Finlanda”.
Concluzia, spune Mariana Ciupu, a fost aceea că ”integrarea inteligenței artificiale în școli trebuie să se facă în mod etic și responsabil, favorizând incluziunea și respectând reglementările în vigoare. Profesorii pot utiliza aplicații AI pentru brainstorming de idei de activități, dar și pentru a elabora proiecte de lecție și instrumente de evaluare, însă este important să se bazeze în primul rând pe informarea și imaginația proprii. Inteligența artificială a devenit deja un asistent în învățare pentru mulți dintre adolescenți și tineri, favorizând șanse egale la educație. De asemenea, s-a vorbit despre riscurile acestei tehnologii, care ar putea elimina în viitor unele locuri de muncă și ar putea avea impact asupra concurenței, pe care agregarea de date o poate denatura și favoriza pe cel care are competența de a accesa cât mai multe informații. Pe de altă parte, s-a observat lipsa de acuratețe, dar și de creativitate a inteligenței artificiale, care poate genera dezinformare și conținuturi eronate sau lipsite de autenticitate. Inteligența artificială este o temă foarte dezbătută în prezent”.
În comunicatul de presă se mai spune că, ”recent, a avut loc Summit-ul de acțiune privind Inteligența Artificială (Sommet pour l’action sur IA), în Franța, la Paris, în perioada 6-11 februarie 2025. Ministrul Educației Naționale din Franța, Élisabeth Borne, a anunțat că Inteligența Artificială va deveni disciplină obligatorie în școlile din Franța, începând cu anul școlar 2025-2026, pentru elevii din ultimul an de gimnaziu și elevii care se află în anul al doilea de liceu, pentru a-i pregăti pentru provocările tehnologice actuale și viitoare”.
Participanții la cursul de formare au vizitat Nice, Èze și Monaco, în cadrul activităților culturale propuse de institutul de formare.