Elevii din ziua de astăzi chiar citesc ”cărți pe e-book-uri, dar citesc și cărți în format printat de la biblioteci. Citesc literatură clasică, dar și foarte multe cărți psihologice”, a declarat la Radio Top profesoara Anca Gorban de la Colegiul Național ”Mihai Eminescu”.
Recent, în cadrul ”Săptămînii altfel”, la Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din Suceava s-a derulat proiectul <Lectura în epoca digitală>. <Biblioteci instagramabile> a avut loc la Biblioteca Bucovinei <I. G. Sbiera>, la Biblioteca USV și la Biblioteca Colegiului <Mihai Eminescu>. În cadrul celei de-a doua componente, <Vlog your book with a cup of Tea>, cei 53 de copii de clasele a IX-a și a XII-a, șapte profesori și cinci elevi organizatori au fost la ceainăriile Sakura și Palo Santo.
Anca Gorban, unul dintre profesorii organizatori, a declarat, în cadrul unei intervenții telefonice la Radio Top, că ”ambele activități au fost pe placul copiilor și ambele, de altfel, au fost propuse de elevi în cadrul proiectului”.
Conform profesoarei doctor, această inițiativă și-a propus să transforme biblioteca într-un spațiu modern, prietenos și inspirațional, care să atragă cît mai mulți elevi. Mai mult, contrar ideii că elevii din ziua de astăzi nu mai citesc, profesoara de la Colegiul <Mihai Eminescu> a descoperit că elevii citesc cărți atît tipărite, cît și în format online. A declarat doamna Gorban: ”Elevii, spre surprinderea mea, citesc și cărți pe e-book-uri, dar citesc și cărți în format printat de la biblioteci. Citesc literatură clasică, dar și foarte multe cărți psihologice”.
Întrebată la Radio Top dacă propunerea privind acest proiect a venit de la elevi sau aceștia au fost împinși de la spate, profesoara Gorban a spus: ”Propunerea a venit de la ei, a fost oarecum o provocare. Cei de clasa a XII-a au vrut un proiect inedit. Au considerat că e o provocare să facă bibliotecile <instagramabile>, să aibă un colț care să placă tuturor, astfel încît, atunci cînd merg la bibliotecă, să citească cu plăcere, să împărtășească impresii cu plăcere, să aibă un spațiu care să le placă lor. Și, de asemenea, au vrut să ne arate și nouă, profesorilor, și celor din generația middle-age, ca mine, cum le place lor să citească, și atunci au propus ceainăriile. Nu au fost împinși de la spate de nici un profesor. A fost propunerea lor și proiectul a fost derulat cu ideile lor. Noi doar i-am susținut și i-am coordonat atunci cînd au avut nevoie”.
A adăugat Anca Gorban, comentînd și statisticile care arată că în România consumul de carte este foarte redus: ”Sînt destul de mulți elevi, doar că ei trebuie încurajați și susținuți. Surprinzător de mulți sînt. Am pornit cu 25 de elevi și în fiecare zi au venit alții care au auzit de proiect și, în final, au fost peste 53 de elevi – spațiile au devenit neîncăpătoare. Am discutat chiar la ultima întîlnire acest aspect cu ei, de ce România are un procent de aproximativ 30% de cititori în comparație cu celelalte țări, și atunci, cu atît mai mult ei își justifică proiectul, pentru că cititul nu e atractiv în spațiile pe care le oferă România la ora actuală. Acasă, citesc copiii, eu am fost surprinsă să văd cît de mult citesc, dar își doresc să aibă spații în care să vorbească despre cărți”.