Profesoara Mariana Ciupu, directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale nr. 4 Suceava, admite că profesorii au de făcut multe hîrtii, dar unele dintre ele sînt foarte importante, iar profesorii se pot instrui astfel încît să-și ușureze munca.
Edupedu.ro, site specializat în domeniul educației, a lansat la începutul lunii octombrie 2024 campania intitulată <Lăsați profesorii să fie profesori!>, campanie pentru debirocratizarea muncii cadrelor didactice. Potrivit cadrelor didactice, 60% din timpul unui profesor este ocupat de întocmirea de documente. Profesoara Ciupu este de părere că, într-adevăr, cadrele didactice trebuie să întocmească multe documente, însă acestea sînt foarte importante, pentru că ”vorba zboară, scrisul rămîne”. Apoi, directorii de școli pot solicita dosare mai puțin ”stufoase”, iar cadrele didactice pot să-și ușureze munca întocmind ”un proiect didactic util de o pagină, în loc să scrie multe lucruri, multe povești, în 15 pagini”.
Doamna Ciupu a explicat la Radio Top de ce este parțial de acord cu faptul că profesorii sînt copleșiți de hîrtii: ”Există, într-adevăr, un anumit număr de documente școlare care trebuie realizate. Asta cu copleșitul, nu știu ce să spun, eu cred că depinde foarte mult de modul în care abordăm documentele școlare. Știu la ce se face referire, e acea situație care a apărut în presă cu profesorul care se plînge că trebuie la finalul fiecărui interval de cursuri să-și caute colegii care fac parte din consiliul clasei pentru a încheia un proces verbal privind încheierea notelor la purtare. Vreau să spun că acel proces verbal este o mică parte din documentele pe care trebuie să le realizeze un diriginte și documentele acestea care trebuie realizate sînt foarte importante, pentru că vorba zboară, scrisul rămîne. Și de regulă ele sînt probe juridice, sînt probe în instanță”.
Directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale 4 Suceava a continuat, explicînd că, de exemplu, o notă la purtare scăzută trebuie documentată în cazul în care se ajunge în instanță. A spus Mariana Ciupu: ”În ceea ce privește scăderea notei la purtare a unui elev, documentele pot fi la un moment dat chiar probe în instanță. Chiar aseară am auzit pe la știri că un elev a primit despăgubire de 3.000 lei fiind ținta bullying-ului în clasă. Și noi, directorii, sîntem copleșiți de documente, și de comisii, și de ședințe, și de situații pe care trebuie să le realizăm. Dar eu, de obicei, în calitate de director adjunct, solicit cadrelor didactice o documentație minimalistă și încurajez să o esențializeze”.
Pentru ca un profesor să poate întocmi o documentație minimalistă este nevoie de cursuri de formare, potrivit profesoarei Ciupu, care a afirmat: ”E important să participăm la cursuri de formare ca să învățăm cum să realizăm documente școlare care să fie în folosul nostru, al cadrelor didactice, și nu pentru a ne împovăra, nu pentru a fi o sarcină suplimentară. Eu consider că energia profesională a cadrelor didactice trebuie utilizată în proporție de 70% pentru a realiza ore de curs de calitate, apoi, undeva în proporție de 20%, pentru documente școlare absolut necesare, pentru oferirea feedback-ului, corectarea testelor, realizarea baremurilor, a fișelor de lucru și participarea la cursuri de formare, și un 10%, din punctul meu de vedere, ar trebui atribuit elaborării de documente școlare”.
Doamna Ciupu consideră că profesorii își pot ușura munca și a subliniat: ”Pot să fac un proiect didactic util de o pagină în loc să scriu multe lucruri, multe povești, în 15 pagini. Aici, depinde foarte mult de cadrul didactic. Și de conducerea școlii – eu solicit documente care sînt în acord cu actele normative în vigoare. dar, bineînțeles că încerc să le simplific munca colegilor mei utilizînd suita Google, colectînd tot felul de informații prin formulare pe Google, Excel, Google Docs și, de obicei, pun foarte mult accentul pe calitatea actului didactic la clasă”.