Profesoara de franceză Mariana Ciupu spune că nu de săli speciale pentru elevii indisciplinați este nevoie în școli, ci mai bine s-ar reduce numărul de elevi din clase. În cadrul unei emisiuni la Radio Top, directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale nr. 4 Suceava, Mariana Ciupu, a declarat: ”Eu am lucrat cu 14 elevi la liceu și a fost foarte eficient. Aveam timp și să fac activități remediale și să lucrez. Acolo am avut rezultate”.
Noul Statut al elevului, unde se vorbește despre această sală specială, va intra în vigoare începînd cu acest an școlar.
Una dintre prevederile din noul Statut presupune acordarea unei note la purtare elevului la sfîrșitul fiecărui modul. Sînt cinci module într-un an școlar. A explicat doamna Ciupu: ”La finalul fiecărui modul sau interval de învățare se va stabili o notă la purtare, iar nota la purtare finală va fi media celor 5 note. Dar nota la purtare se pare că nu îi mai motivează foarte mult pe elevi și atunci, în noul Statut al elevului, din ce am observat, sînt niște sancțiuni actualizate”. Mariana Ciupu a precizat că singurele neplăceri pe care elevul le-ar putea întîmpina din cauza unei note scăzute la purtare ar fi o medie generală mai mică ori un eventual refuz din partea unei alte școli în eventualitatea în care ar dori un transfer. Elevul mai poate fi sancționat prin retragerea bursei temporar sau pe durata întregului an școlar.
Noul Statut al elevului mai prevede și suspendarea elevului în cazul unui comportament nepotrivit, potrivit profesoarei Ciupu, care a completat: ”În acest caz, elevul stă acasă și primește absențe, și nu beneficiază de actul educațional”.
Înființarea în școli a sălilor de detenție este, de departe, una dintre cele mai discutate măsuri care se dorește a fi implementată odată cu începerea noului an școlar. Noul Statul al elevului prevede că școala stabilește o procedură, numește un cadru didactic sau un cadru didactic auxiliar care să supravegheze elevul sau elevii care deranjează orele, iar acolo elevilor li se vor da să completeze niște fișe de lucru sau să facă lectură suplimentară. Potrivit doamnei Ciupu, această sală ”în Statutul Elevului nu se numește așa, se numește o sală din unitatea de învățămînt. În Statele Unite se mai numește sală de studiu individual, în alte țări se numește sală de detenție, alții au spus sală de promiscuitate”. Directoarea adjunctă a Școlii Gimnaziale nr. 4 Suceava a continuat spunînd: ”Ce cadre didactice vor supraveghea pe acei elevi care deranjează ora? Problema se pune în felul următor: în calitate de director, eu voi monitoriza cu foarte mare atenție care sînt cadrele didactice care vor face uz de această sală de studiu individual. Pentru că în momentul în care un cadru didactic trimite foarte mulți elevi, cu o frecvență foarte mare, în această sală, e un indiciu al faptului că există un management defectuos al clasei. Sînt clase cu 30 sau 32 de elevi. La Școala 4, de exemplu, sîntem în două schimburi, astfel că mai apare o problemă: unde se va amenaja acea sala, practic? Pentru că noi nu avem infrastructura necesară nici pentru a funcționa într-un singur schimb”.
Profesoara Mariana Ciupu a subliniat: ”Eu consider că ar trebui utilizată acea sală doar în situații extreme în care există comportamente efectiv imposibil de gestionat. În rest, fiecare profesor ar trebui să fie capabil să capteze atenția elevilor, să-și susțină orele într-un mod adecvat”.
Legat tot de această sală de detenție, doamna Ciupu crede că soluția ar fi alta. A spus aceasta: ”Aș merge pe altă soluție, pe reducerea efectivelor de elevi. Pe un număr mai mic de elevi în clasă. (…) Eu aș merge pe maxim15 elevi, dar maxim 15. Între 10 și 15 elevi, să se mai construiască școli, să fie mai multe norme didactice, că și așa se plîng profesorii că nu se titularizează, că n-au posturi, undeva la 10-15 elevi. Asta îți permite, ca profesor, să te ocupi de fiecare în parte, să dai feedbackul necesar… să-și adapteze profesorul, practic, mersul educațional la specificul clasei și la particularitățile fiecărui elev. Eu am lucrat cu 14 elevi la liceu și a fost foarte eficient. Aveam timp și să fac activități remediale și să lucrez. Acolo am avut rezultate. Am avut și elevi olimpici județeni, și olimpici naționali, și elevi cu care a trebuit să lucreze în plus ca să recupereze, și elevi cu DELF, și a fost foarte bine”.
Profesoara Ciupu a dat și exemplul Franței, legat de acest aspect al sălilor de detenție și a spus că ”ministerul ar fi putut să se gîndească la acest aspect și să introducă în registrul național al ocupațiilor un nou job”. A completat aceasta: ”În Franța există un post în fiecare școală, un angajat care se numește supraveghetor școlar, un fel de monitor, cum erau acei pedagogi din căminele de la liceu. Aceștia se ocupă cu monitorizarea întîrzierilor, cu monitorizarea absențelor, cu respectarea regulamentului, cu gestionarea comportamentelor nepotrivite. Supraveghează elevii dacă un cadru didactic intră în concediu medical”.